Atestările unor cuvinte românești
Termen | An | Citat | Sursă |
pacemaker (atestat 1974 în DCR3) | 1933 | Descoperirea doctorului Hyman este un „pace-maker” artificial. | Realitatea Ilustrată, nr. 34 (14 sept.), p. 18 (E. A., Medicina înviază morții) |
1964 | În S.U.A. s-a construit un „pace-maker“ cardiac, adică un astfel de aparat care „comandă „pulsul“ inimii, îi determină numărul contracțiilor. | Scînteia Tineretului, nr. 4682 (07 iun.), p. 3 (Leonid Petrescu, O alianță rodnică: Medicină – Electronică) | |
pafarist (atestat 2003 în DCR3) | 1977 | Am aflat că „pafarist“, în dulce jargon bucureștean, înseamnă „un om care e de-afară", adică, și mai explicit, un om care nu acordă atîta atenție amănuntelor de fiecare zi ale vieții, neaplecat spre latura materială, un – dacă vreți – liric, un generos pînă la dezinteresare de propria persoană; [...] | Contemporanul, nr. 9 (04 mart.), p. 4 (George-Radu Chirovici, Pafariștii) |
paleoastronautică (atestat 1983 în DCR3) | 1960 | Liniile
generale trasate de M. Agrest reprezintă contururile unei întregi
științe a viitorului, pe care am numi-o „paleoastronautica“. [...] Paleoastronautica, știință a cărei dată de naștere este anul 1960, deschide cercetărilor orizonturi pasionante, care n-au fost nici măcar bănuite de către cei mai îndrăzneți autori de literatură științifico-fantastică. | Scînteia Tineretului, nr. 3377 (24 mart.), p. 6 (F. Vișinescu, Cosmonauții au vizitat Pământul) |
1962 | Nu neg valoarea științifică a paleoastronauticii, dar nu cred că cercetările ei de pînă acum sînt satisfăcătoare. | Romulus Bărbulescu, George Anania, Constelația din ape în Colecția povestiri științifico-fantastice, nr. 176, mar. 1962 | |
papamobil (atestat 1998 în DCR3) | 1995 | Papa Ioan Paul al II-lea, care face în aceste zile o vizită apostolică în Filipine, a fost silit să-și abandoneze binecunoscutul său vehicul – "Papamobil" – și să ajungă într-un parc din Manila cu elicopterul [...] | Renașterea Bănățeană, nr. 1490 (16 ian.), p. 8 (nesemnat, Papa Ioan Paul al II-lea a fost aclamat de milioane de filipinezi) |
paparazzo (atestat 1993 în DCR3) | 1963 | Titlul filmului, „Paparazzi“, este porecla sub care sînt cunoscuți în Italia fotoreporterii specializați în „instantanee-bombă“. | Flacăra, nr. 52, p. 13, (nesemnat, ATENȚIE: „PAPARAZZI“ !) |
1965 | Are agățat de gît un aparat de fotografiat cu megafleș. Îl întreb: — „Paparazzo“? (paparazzo înseamnă fotoreporter de scandal). | Scînteia, nr. 6713 (17 aug.), p. 4 (Niculă Tănase, Aveți salutări din Italia) | |
1969 | În zonele civilizației de consum, o curiozitate bolnăvicioasă roade lumea filmului si o armată de reporteri și de paparazzi își cîștigă pîinea hrănind urîta voluptate "cinefilă" de a cotrobăi în viața vedetelor, de a le răsfira secretele, de a le pune sentimentele pe tarabă, provocînd scandaluri în scopuri publicitare, făcînd să apară în presă fotografii demascatoare, descriind idile conjugale și extraconjugale, bătînd tam-tamul în jurul slăbiciunilor lor omenești, romanțînd tribulații sentimentale, dscriind cu lux de amănunte și cu un prost-gust fără limite, de pildă fantastica prosperitate a cuplului Taylor-Burton. | Ecaterina Oproiu, Da - uzinei de vise ! Veto - uzinei de iluzii !, în Lupta de clasă, nr. 4, 1969 | |
1987 | Se ivește o nouă specializare, anume cea a fotografilor "indiscreți" – numiți mai tîrziu paparazzi, după un personaj din filmul lui Fellini, [...] | Victor Botez, Comunicare și valoare în presă | |
paraliteratură (atestat 1979 în DCR3) | 1934 | Flaubert a mai pus apoi problema a ceia ce am putea numi paraliteratura,
în sensul în care medicii vorbesc de paramedicină; problema literaturii
care nu a fost făcută pentru public, dar pe care publicul o acceptă cu
mai multă fervoare decât dacă ar fi fost făcută pentru el. | Adevărul literar și artistic, nr. 724 (21 oct.), p. 8 (nesemnat, Concluzii la Flaubert) |
1967 | Este vorba de domeniul vag suspect al
„literaturilor marginale“ sau al „paraliteraturii“, incluzînd
producțiile fantastice, de spionaj, de divertisment etc. | Contemporanul, nr. 46 (17 nov.), p. 3 (G. D., Para-literatura) | |
1973 | Negarea adevărată, esențială, a literaturii, este de fapt paraliteratura, "literatura" care doar se preface, are "aerul" vag că ar fi "literatură", ... | Adrian Marino, Dicționar de idei literare | |
paranormal (atestat 1975 în DCR3) | 1928 | Capacitatea de a se pune în transă și a face să acționeze în aceste condițiuni, proprietatea de cunoștință paranormală este ereditară. | Cuvântul, nr. 1166 (22 iul.), p. 2 (C. Stănulescu, Fiziologie și Metapsyhism) |
parapantă (atestat 1993 în DCR3) | 1990 | În termenul de activitate de munte sunt incluse mai multe discipline practicate în timpul liber, cu scop de recreere sau în regim profesionist, cu scop competițional. Acestea sunt: alpinismul, escalada, turismul montan (pe jos, călare, pe bicicletă, pe skiuri, pe rachete de zăpadă, motorizat-motociclete, mașini de teren), ski-alpinismul, speologia, sporturile aeriene de munte (deltaplanul, parapanta), sporturile acvatice de munte (caiacul pe ape repezi de munte, canioning-ul, rafting-ul), sporturile năstrușnice de munte (sau nu), adică B.A.S.E.-jumping-ul, precum și alte cîteva, pe care sunt sigur că le-am scăpat [...] | România Pitorească, nr. 5 (01 mai), p. 19 (Dinu Solojan, Asta-i realitatea, cu ea vom lupta!) |
parapantist (atestat 2001 în DCR3) | 1996 | Duminică
în localitatea Bușteni jud. 5 Prahova, a fost efectuat un record
Guiness pentru România de către trei sportivi parașutiști și
parapantiști, care au sărit din parapantă cu parașuta. | Cronica Română, nr. 992, 23 apr., p. 3 (nesemnat, Record de parașutism pentru “Guiness Book”) |
patch (atestat 2007 în DCR3) | 1994 | Dacă
se utilizează profile EfiColor de calibrare de culoare, și se transferă
publicația pe PC, profilele de culoare dispar (Quark încearcă să
furnizeze un patch pentru acest neajuns). | PC Report, nr. 20 (01 mai), p. 37 (Cristian Dușa, Conversia de fișiere Mac-PC) |
pepsi (atestat 2010 în DCR3) | 1966 | Dacă chiștocul fumegă în stînga, înseamnă că imberbul preferă o pepsi. | Scînteia, nr. 6979 (14 mai), p. 2 (Ion Băieșu, Iubirea trîndavului) |
1967 | Într-o zi obișnuită de vară, Bucureștiul înghite 200 000 sticle citro, 80 000 pahare sirop, 16 000 litri citronadă-oranjadă, 6 000 sticle borviz (pepsi, bere și șprițuri fiind consumate și ele în cantități industriale). | Scînteia Tineretului, nr. 5643 (12 iul.), p. 1 (Viorica Tănăsescu, Atanasie Toma, Cînd răcoritoarele sunt tratate cu răceală) | |
pepsi-cola (atestat 1980 în DCR3) | 1950 | „Action“ ne înștiințează că în orașul Alexandria a avut loc solemnitatea punerii pietrii fundamentale a unei fabrici uriașe, a cărei producție „va contribui puternic la punerea în valoare a resurselor țării“. Ce credeți că va produce această uriașă fabrică? Ea va produce „pepsi-cola“, o cunoscută băutură cu care Statele Unite ale Amercii „fericesc“ țările marshallizate! | Luptătorul, nr. 679 (17 mai), p. 3 (nesemnat, Mai puține școli și mai multe...fabrici de „pepsi-cola“ în Egipt) |
petabyte (atestat 2011 în DCR3) | 1996 | Calculatoarele sunt magazii pentru cantități imense de informații, dar care nu-s de nici un folos dacă nu pot fi regăsite. Această informație este puternic distribuită pe echipamente de stocare locale (care pot depăși un gigabyte), rețele private (unde pot exista terabytes) sau Internet (a cărui resurse însumează cu siguranță petabytes). | Byte România, nr. 7 (01 iul.), p. 51 (Tom R. Halfhill, Interfețele grafice alungă ridurile) |
petrodolar (atestat 1975 în DCR3) | 1974 | După cum relevă o serie de relatări, printre temele abordate și în legătură cu care s-ar fi hotărît unele măsuri, figurează: inflația, deficitele balanțelor de plăți, prețul petrolului, reciclarea petrodolarilor (adică utilizarea în interesul țărilor occidentale cu deficit a dolarilor proveniți din vînzarea petrolului), problema surselor de energie alternative, activitatea băncilor centrale și poziția lor față de mișcările de capital și crahurile unor bănci particulare. | România liberă, nr. 9293 (10 sept.), p. 6 (Nicolae Lupu, „Weekend-ul vistiernicilor“) |
peyotl (atestat 1967 în DCR3) | 1927 | Dacă pela noi se încondeiază ouăle, la indienii din Mexico, – ne spune d. dr. Robert Zander în „die Koralle“ și d. A. Rouhier în „Le Poyotl“, – se încondeiază fețele, cu prilejul sărbătoarei fructului peyotl, – un fel de cactus. | Ziarul Știintelor și al Călătoriilor, nr. 16 (19 apr.), p. 9 (X., Fețe... încondeiate) |
phishing (atestat iul. 2004 în DCR3) | 2003 | Vizitatorii acestor false site-uri de
firmă sunt atrași să facă tranzacții cu cardurile lor și datele le sunt
folosite de escroci pentru golirea conturilor. Metoda numită „phishing“
sau „spoofing“ aduce câștiguri de milioane de dolari. | Agenda Zilei, nr. 204 (01 sept.), p. 9 (nesemnat, Fraude de milioane) |
2004 | [...] phescuitul este echivalentul român al cuvântului anglo-saxon „phishing“, care înseamnă să te dai pe Internet drept cine nu ești (în general o bancă, un serviciu comercial) pentru a încasa bani necuveniți sau pentru a recolta numere de cărți de credit. | Cotidianul (supliment cultural), nr. 102 (03 mai), p. 2 (scribul@alexandria.cc, Internetul, ardeleanul și dolarii sau „phescuitul“ în ape tulburi) | |
piață neagră (atestat 1997 în DCR3) | 1932 | Asemenea urcări au fost și la schimbul efectiv, negociat pe „piața neagră”. | Argus, nr. 5845 (05 oct.), p. 1 (B. Bd., Piața) |
1933 | [...] un director care ar dori să abuzeze de dreptul de a dispune cum vrea de restituirea depunerilor, ar putea foarte ușor să pună pe așa zisă piață neagră pe doi, trei prieteni cumpărători de cekuri. | Universul, nr. 124 (10 mai), p. 4 (nesemnat, Scandalul cu „Banca Orașului“ din Chișinău) | |
pictorial (atestat 2001 în DCR3) | 1999 | Prima româncă pe coperta „Playboy“ este Dana Săvuică. Fotograful cu care a lucrat la Chicago este Richard Fegley (cel care a realizat primul pictorial cu Kim Basinger). | Ziua, nr. 1626 (21 oct.), p. 4 (L. D., Revista „Playboy" apare astăzi) |
piercing (atestat 2002 în DCR3) | 1993 | Kneecapping și piercing sunt niște practici derivate din sadomasochism constând în străpungerea tuturor părților corpului unde se pot plasa fel și fel de obiecte. | Flacăra, nr. 45 (10 nov.), p. 22 (M. A., Ultima „modă“ în Occident) |
pietonal (atestat 1968 în DCR3) | 1960 | Din artera carosabilă se va putea ajunge la blocuri prin alei pietonale. | Flacăra Iașului, nr. 4333 (09 aug.), p. 1 (Traian Crăescu, Un nou cvartal de locuințe) |
pițipoancă (atestat 2006 în DCR3) | 1964 | [...] elementara întrebare: „who is she ?“ – cine-i ea, ne este oferită de traducătorul Can-Can-ului prin „cine-i fata ?“ [...] Dar așa, dacă ne permitem imixtiuni în text, de la „who is she ? putem ajunge la „cine-i persoana“, „cine-i individa“, „cine-i fericita“, „cine-i frumoasa“ ori „cine-i pițipoanca“ ?! | Luceafărul, nr. 24 (21 nov.), p. 10 (Corneliu Leu, Trădare, trădare, dar...) |
pix (atestat 1965 în DLR, 1975 în DCR3) | 1939 | Stiloului
Montblanc adăogați și creionul mechanic Montblanc Pix patent cu
automata schimbare a minelor. [...] Prin simpla apăsare a arătătorului,
Montblanc-Pix e gata la scris! | România - Provincie, nr. 555 (14 dec.), p. 2 [reclamă] |
1951 | Cooperativa
de producție meșteșugărească „Muncitorii Metalurgici” din București a
început să fabrice în serie creioane automate – „Pixuri“. | Universul, nr. 73 (29 mart.), p. 2 (nesemnat, Creioane automate fabricate în țară) | |
1965 | Pixuri – agende – și alte mărunțișuri – striga duminică prezentatorul. | Contemporanul, nr. 997, 5/6 | |
pixel (atestat 2002 în DCR3) | 1978 | De exemplu, pentru bazinul superior al Teleajenului au rezultat 691 de unități de grilă sau de imagine, sau în limbaj utilizat în teledetecție – pixeli (picture elements). | Știință și Tehnică, nr. 10, p. 26 (Constantin Moissiu, Teledetecția în cercetarea rezervei de apă din zăpadă) |
pixelat (atestat 2003 în DCR3) | 1995 | E drept că jocuri ca DOOM, care merg și pe 320 x 200, pot fi jucate, însă în unele momente grafica apare cam "pixelată". | Știință și Tehnică, nr. 9-12, p. 60 (Camil Perian, Realitatea virtuală astăzi...) |
pizza (atestat 1975 în DCR3) | 1876 | Am mâncat pizza con muzzarella, ca Napoletanii, Pizza e un fel de plăcintă pe care Ungurii o chiamă langos. Bună. Napoletanii o mănânca cu pește, ceapă, carne, pătlăgele roșii, tocmai ca macaroanele. | Artemie Anderco, Jurnal (publicat 1934, Un student în străinătate acum o jumătate de veac: maramurășanul Artemie Anderco: jurnalul său) |
1943 | Străinul, însă ar voi neapărat să mănânce o „pizza” napolitană. | Mariella Coandă, Dela Napoli la Capri, în Gândirea, nr. 8, 1943 | |
1970 | Produse alimentare: prăjituri, biscuiți, tarte, pîine, pizza, cîrnați, fructe, feluri gata preparate, carne, conserve; | Comerțul modern, vol. 4 | |
1972 | Luăm o pizza într-o trattorie în care și celebrul Clark Gable a luat o pizza. | Eugen Barbu, Caietele princepelui, vol. | |
1974 | ...merg de-a lungul vechii străzi Mission, [...] stradă îngrădită pe un trotuar de un șir de anticariate [...] iar pe celălalt trotuar de mici cîrciumi care vînd pizza, plăcinta italiană acoperită cu tot ce se poate, salam, brînză, sardele, felii de tomate, stridii, ciuperci și chiar varză. Prînzul săracului, o felie de pizza – un sector al marelui cerc de plăcintă – și o halbă de bere cam apoasă. | Andrei Bacalu, America – transmisie directă | |
1974 | Barul se afla pe o stradă strîmtă și gălăgioasă, plină de dughene. Mirosea a pizza și a susan. | Rodica Ojog-Brașoveanu, Plan diabolic | |
pizzerie (atestat 1984 în DCR3) | 1948 | La „pizzeria” Romnaldo, din Piazza dela Torretta, nu departe de Corso Umberto [...] a intrat, într’una din serile trecute, cam pe la 9, un om de statură mijlocie [...] | Adevărul, nr. 17082 (10 feb.), p. 1 (S. M., La Roma, într-o «pizzeria») |
1977 | Sînt apoi italieni, cu restaurantele, cu "pizzeriile" lor – unde "pizza" se pregătește chiar sub ochii tăi... | Constantin C. Giurescu, Jurnal de călătorie | |
1978 | Începutul unei artere poate să se scalde printre catargele pitorești ancorate în rada orașului italian, cu mese pe trotuare, copii gălăgioși, galerii de artă, pizzerii, biserici catolice;... | Ana Blandiana, Cea mai frumoasă dintre lumile posibile | |
planetolog (atestat 1987 în DCR3) | 1968 | S-ar putea oare ca experiența acvanauților-oceanologi să servească, în viitor, cosmonauților-planetologi ?... | Scînteia, nr. 7829 (18 sept.), p. 6 (Andrei Monin, „Homo subaquaticus“ învinge barierele fiziologice) |
play-back (atestat 1974 în DCR3) | 1933 | Cunoașteți „play back-ul”? Nu? Ei bine „play back-ul” e un procedeu de înregistrare sonoră care permite să auzi în haut-parleur o scenă filmată, un minut mai devreme. Sistemul acesta are avantajul de a face importante economii de studio. Acum câteva zile, au avut loc în studiourile Joinville din Paris o interesantă experiență, încununată de succes. În momentul când actorul cântă, două lucruri îl preocupă: vocea și mimica. Prin acest mod riscă ca toată atenția să-i fie concentrată asupra unei funcțiuni în detrimentul celeilalte. Acest nou procedeu însă permite înregistrarea separată a vocei și a imaginei. | Cinema, nr. 226 (01 feb.), p. 25 (nesemnat, Note... reflecții... imagini) |
playboy (atestat 1971 în DCR3) | 1963 | Protagonistul filmului [Le Feu follet], Alain, e un fel de „play-boy“ decavat, care abia a terminat într-o clinică de specialitate o cură de dezintoxicare alcoolică. | Cinema, nr. 12 (01 dec.), p. 23 (François Maurin, Noua stagiune cinematografică in Franța) |
1968 | Despre Francis Scott Fitzgerald, scriitorul „playboy“ al epocii marelui Boom din deceniul imediat următor primului război mondial, s-a crezut în genere că ar fi o inimă fiartă tare: hard-boiled. | Orizont, nr. 2 (01 feb.), p. 103 (Andrei A. Lillin, Determinant și determinat în proza modernă (traducere)) | |
1968 | Foarte des vom întîlni, în ultimii ani, în presa burgheză din Occident lungi reportaje despre logodna unei prințese, despre probabilul divorț al unei vedete, despre ultimele aventuri ale unui play-boy. | Traian Herseni, Psihologia culturii în masă | |
playmate (atestat 2000 în DCR3) | 1984 | Fosse îi urmărește firul biografiei de cînd, chelnăriță într-un bistro canadian, era racolată de un proxenet – Paul Snider – care-și asigura exclusivitatea farmecelor ei printr-un contract matrimonial, vînzînd-o apoi faimosului patron al trustului Play-Boy – Hugh Heffner care, după ce o lansa cover-girl și o consacra Play-mate a anului, o revindea, la rîndul său, industriei hollywoodiene. | Cinema, nr. 4 (01 apr.), p. 12 (Romulus Căplescu, De ce n-are Ursul (de aur) coadă...) |
podcast (atestat 2006 în DCR3) | 2005 | Podcast-urile îi permit oricărui utilizator să se facă auzit la propriu, nu numai prin text. | Evenimentul Zilei, nr. 4132 (25 iun.), p. 21 (George Popescu, Fenomenul Podcast) |
polemolog (atestat 1973 în DCR3) | 1970 | Cercetarea războiului în lumina celor mai recente concluzii ale științelor sociale relevă aspecte necunoscute, care oferă orizonturi noi istoriei militare și istoriei în genere. Un amplu cîmp de investigație se deschide viitorilor polemologi. | Familia, nr. 6 (01 iun.), p. 17 (Fl. Constantiniu, Ce este polemologia) |
polemologie (atestat 1978 în DCR3) | 1962 | Se spune că acest domn Bouthoul ar fi inventat o nouă știință: polemologia. Adică știința despre război. | Munca, nr. 4562 (05 iul.), p. 4 (Demența criminală în fața rațiunii) |
policier (atestat 1974 în DCR3) | 1965 | [...] solidarizarea „bandei“ din final, într-un gest eroic, social, e surprinzătoare (ceea ce au dorit realizatorii creînd „false piste“ ca în „policier“-ul clasic) dar de loc convingătoare, [...] | Cinema, nr. 8 (01 aug.), p. 22 (Al. C., Banda) |
pop (atestat 1975 în DCR3) | 1967 | Cu dexteritate patronii stațiilor-pirat alcătuiesc programe de muzică ușoară capabile să atragă mulți ascultători care în schimbul ultimei imprimări a cîntăreței Mireille Mathieu sau repetării la nesfîrșit a unei melodii interpretate de formația „pop“, înghit pe nerăsuflate tot felul de reclame insipide pînă la piesa muzicală următoare. | Scînteia Tineretului, nr. 5619 (14 iun.), p. 4 (Doina Topor, Pirații eterului) |
pop-art (atestat 1978 în DCR3) | 1964 | Artele plastice sunt astăzi invadate de diferite manifestări ale neo-realismului, ca de pildă „environment“-urile americane ale lui Kaprow, sau „pop-art“-ul care cunoaște o vogă uimitoare în Anglia. | Contemporanul, nr. 23 (05 iun.), p. (Marcel Breazu, Cu privire la realism) |
pop-corn (atestat 1979 în DCR3) | 1959 | „Floricelele" de porumb, atît de populare în țara noastră și în Ungaria (în Statele Unite sînt cunoscute sub numele de „Pop-Corn") și care se răspîndesc din ce în ce mal mult și în Uniunea Sovietic, își datoresc forma atrăgătoare, de unde le vine și numele, de la presiunea interioară care se naște în bobul de porumb prin încălzire puternică. | Flacăra, nr. 25 (20 iun), p. 6 (E. Iarovici, Magazine de specialitate) |
poponar (atestat 1998 în DCR3) | 1979 | Ai inventat în parohia ta vreo doi comuniști, vreo cinci tîlhari, cîțiva poponari și, gata, ați avut de lucru... | Luceafărul, nr. 17 (28 apr.), p. 4 (Valentin Munteanu, Arminden) |
porno (atestat 1979 în DCR3) | 1926 | [...] în loc de rufe vechi a găsit un film, și anume un film pornografic, sau „porno-film“ cum se spune în limbajul polițienesc vienez. | Dimineața, nr. 7124, (25 sept.), p. 3 (Censor, O afacere senzațională la Viena) |
1967 | Dimpotrivă, la Paris, Cournot clocotește în lungile sale fraze pătimașe, socotește filmul «gol, snob, nul, o vorbă în vînt, un pseudo-porno-hitchcocko-minijupo-gadget...» și speculînd refuzul lui Antonioni de a discuta cu ziariștii, identifică acest refuz cu o mărturisire de rușine a regizorului în fața operei.” | Cinema, nr. 12 (01 dec.), p. 18 (Radu Cosașu, Filmul criticii de film) | |
1975 | Cinematografele porno au în fața intrării portari care te invită înăuntru cu stăruință. | Eugen Barbu, Caietele princepelui, vol. V | |
1977 | Cărțile de critică sînt rare și scumpe. Găsești, în schimb, multă literatură de consum, albume porno, reproduceri în stil Poulbot. | Eugen Simion, Timpul trăirii, timpul mărturisirii | |
portret-robot (atestat 1977 în DCR3) | 1963 | Ce ne poate spune în plus față de ceea ce știm din datele statistice ale doctorului John Kearney care a încercat să schițeze „portretul-robot" al victimei asupra căreia se abate de preferință virusul accidentelor de automobil?” | Tribuna (Cultură), nr. 1 (03 ian.), p. 12 (Ion Grigorescu, Zeul automobil e setos de sînge) |
1966 | Și cînd Dux îi mai așeză sub priviri și portretul-robot (făcut după spusele grădinarului lui Wood), alături de fotografia lui Bill-Săgeată, Nick duse mîinile la cap... | Ștefan Zaides, O mie de Tutankamoni în Colecția povestiri științifico-fantastice, nr. 287, 1 nov. 1966 | |
1967 | Nu credem că s-ar putea reduce caracterizarea grupului inovatorilor la un portret-robot al inovatorului individual sau chiar la cîteva asemenea portrete-tip. | Mihail Cernea, Mișcarea inovatorilor: studiu sociologic | |
1974 | Portretul-robot al celui care l-a învins pe Fischer. [subtitlu] | Adrian Rogoz, Emanuel Reicher, Cronică fantastică a șahului în Colecția povestiri științifico-fantastice, nr. 465, apr. 1974 | |
1975 | Cu cel puțin două decenii înainte de nașterea ciberneticii, scriitorul maghiar schițează un surprinzător portret-robot al mașinilor automate. | Adrian Rogoz, Karinthy Frigyes sau sarcasmul vizionar (postfață la Moartea hipnotică, de Karinthy Frigyes, Ed. Albatros) | |
postmodern (atestat 2003 în DCR3) | 1960 | Articole ca „Societatea și romanul post-modern”, semnat de Irvin Howe, sau ca „Naturalismul poetic în romanul contemporan”, semnat de Kingsley Widmer, dezbat aspecte interesante, asupra cărora vom reveni. | Viața Românească, nr. 1, p. 188 (Petre Solomon, „PARTIZAN REVIEW" nr. 3/1959) |
postmodernism (atestat 2000 în DCR3) | 1977 | Căci așa cum remarcă Don Eulert (46 Romanian Poets in English, Edit. Junimea, 1973) în prefața traducerilor sale, poezia română se află, azi, înaintea occidentului, într-un fel de postmodernism. | Orizont, nr. 15 (14 apr.), p. 3 (Marcel Pop-Corniș, Tradiție și creativitate poetică) |
postmodernist (atestat 2007 în DCR3) | 1972 | Acest modernism care începea să se depășească prefigurînd poezia deceniilor viitoare, poate fi sesizat în versurile primilor ani de activitate ai Delmirei Agustini – dar ea e unul din poeții care întemeiază de fapt lirica post-modernistă a Americii Latine. | Tribuna, nr. 49 (07 dec.), p. 16 (A. E. Baconsky, Delmira Agustini) |
poștă electronică (atestat 2000 în DCR3) | 1979 | Dintre cele mai noi aplicații ale microprocesorului voi cita poșta electronică. | Scînteia Tineretului, nr. 9253 (22 feb.), p. 4 (Monica Zvirjinschi, Vasile Baltac, Cui aparține viitorul calculatoarelor mari sau microcalculatoarelor?) |
prequel (atestat 2005 în DCR3) | 1999 | El [George Lucas] mai intenționează să facă încă două prequel (film a cărui acțiune are loc înainte de evenimentele peliculei originale). | Tribuna Sibiului, nr. 2504 (29 mai), p. 7 (Liviu Brezae, „The Phantom Menace“) |
probiotic (atestat 2008 în DCR3) | 1966 | [...] în decursul dezvoltării tulpinei de Colpidium, [a apărut] un component nou. Acest compus s-a dovedit capabil să stimuleze viața altor microorganisme, de aceea a primit din partea cercetătorilor americani LILLY și STLLWEL, denumirea de probiotic. | Tribuna, nr. 9 (03 mart.), p. 9 (M. P. Toma, Probioticele, o nouă categorie de substanțe biologice) |
procesor (atestat 2000 în DCR3) | 1966 | Funcțiunile sistemului nervos central sînt simulate de un dispozitiv electronic numit procesor central, capabil să efectueze operații aritmetice și logice, să primească sau să transmită informații, de la sau la dispozitivele cu care este conectat, să efectueze diferite operații de control automat al desfășurării calculelor sau al conectării dispozitivelor. | Revista Construcțiilor și a Materialelor de Construcții, nr. 8 (01 aug.), p. 397 (I. Georgescu, C. Ionescu, Calculatoarele electronice in construcții) |
profiterol (atestat 1974 în DCR3) | 1939 | Profiterol. Întrebuințăm un sfert kgr. lapte, 160 gr. făină, [...]. | Timpul, nr. 635 (08 feb.), p. 5 (nesemnat, Pentru gospodine. Masa zilei) |
prompter (atestat 1998 în DCR3) | 1996 | Vremea a fost frumoasă, n-au căzut nici curentul, nici prompterele, iar transmisiile s-au putut realiza în condiții optime. | Evenimentul Zilei, nr. 1330 (05 nov.), p. 4 (Doina Diaconu, PRO TV a fost primul post de televiziune care a transmis estimări ale rezultatelor alegerilor generale) |
promo (atestat 1997 în DCR3) | 1993 | [...] cei de la Metallica apar acum în iposaza de video-eroi sosind în urmă anii care au refuzat pînă și filmarea celui mai simplu promo-clip! | Magazin, nr. 35 (04 sept.), p. 2 (Marian Minculescu, Videocaseta muzicală) |
protoplanetă (atestat 1974 în DCR3) | 1948 | „Protoplanetele” superioare au crescut mai repede și ele au fost formate în majoritate din compuși ai acestor gaze. | Ziarul Știintelor și al Călătoriilor, nr. 21 (01 iun.), p. 2 (nesemnat, la rubrica „Din toată lumea“) |
1962 | Interacționînd cu nebuloasele gazoase
pulverulente, arată Gamburg, erupțiile din Soare și din planete se
transformă in protoplanete și protosateliți. | Informația Bucureștiului, nr. 2729 (14 mai), p. 3 (nesemnat, O ipoteză interesantă despre originea dezvoltarea sistemului solar) | |
1965 | După Kant, Laplace și adepții lor, Luna este un
satelit al Pămîntului, «născut» ca toți sateliții din protoplanetă încă
în stare gazoasă. | Știință și Tehnică, nr. 6 (01 iun.), p. 30 (R. De la Taille, Luna această străină care a ciocnit cândva Pămîntul, traducere din revista Science et vie) | |
protostea (atestat 1984 în DCR3) | 1958 | Protosteaua se transformă în stea în momentul în care începe să strălucească, să emită energie radiantă. | Tribuna, nr. 3 (18 ian.), p. 8 (Lucian Leahu, Originea și evoluția stelelor) |
psihedelic (atestat 1974 în DCR3) | 1967 | Etapa următoare [a propagandei] ar fi sugestionarea subconștientului, bombardamente psihedelice cu lumini colorate efectuate de General Electric, „zboruri“ gratuite pentru populație oferite de Special Forces cu sprijinul C.I.A. | Contemporanul, nr. 51 (22 dec.), p. 10 (Mary Mc Carthy, „Soluțiile unei romanciere“) |
psihotrop (atestat 1970 în DCR3) | 1957 | Simpozionul clinico-farmaceutic internațional dedicat substanțelor psihotrope și întrebuințării lor în terapeutica psihiatrică se anunță pentru luna mai la Milano; [...] | Scînteia Tineretului, nr. 2391 (13 ian.), p. 2 (nesemnat, Viitoarele congrese internaționale științifice) |
pubelă (atestat 1974 în DCR3) | 1932 | Abia în secolul XIX s'au facut acolo [la Paris] reale progrese prin prefectul de poliție Poubelle, care a organizat serviciul, de unde numele de pubelă la cutiile de gunoaie. | Urbanismul, nr. 1-2 (ian.-feb.), p. 3 (C. Sfințescu, Curățirea străzilor și înlăturarea gunoaielor) |
1973 | Pe scara aceasta fugise el, se salvase el, pe gangul acela mirosind suspect, pe care stau înșirate pubelele, pline, debordante, peste care mișună ființele acelea transparente. | Nicolae Breban, Îngerul de gips | |
pufoaică (atestat 1955 conform Th. Hristea, Probleme de etimologie) | 1948 | Pufoaica, (fig. 8) confecționată din doc de culoare kaki pentru armata de uscat și aeronutică și de culoare bleu-marin pentru marină. | Monitorul oficial, nr. 101/1948 |
1955 | În locul pufoaicei, nea Mitică purta pe umerii-i încovoiați un palton negru. | Contemporanul, s.II, an. 1955, nr. 480, p. 3 | |
1956 | Tremurînd de atîtea emoții prin care trecuse, puiul de urs băgă botișorul sub pufoaica Valiei și se liniști. | I. Kalnițki, Sfîrșitul orașului subteran în Colecția povestiri științifico-fantastice, nr. 28, 1956 (traducere de Margareta Roman și D. Manu) | |
pulsar (atestat 1969 în DCR3) | 1968 | Se pornea de la ideea că „pulsarii“ – radio surse care emit scurte pulsații cu o regularitate remarcabilă (între 1,34 minute și 0,25 secunde) avînd o putere extraordinară – de circa 100 000 ori mai mare decît a quasarilor sau de 10 miliarde de ori capacitatea producției electrice a civilizației noastre – sînt rezultatul activității unor ființe inteligente. | Informația Bucureștiului, nr. 4602, p. 2 (nesemnat, Omuleții verzi) |
punkist (atestat 1982 în DCR3) | 1978 | Și Sex Pistols are necazuri. [...] Întrebarea e cît au de gând punkiștii să întindă coarda ? | Săptămâna, nr. 371 (13 ian.), p. 7 (Petre Magdin, Puncte cardinale) |
puzzle (atestat 1972 în DCR3) | 1931 | Printre jocurile de societate care nu sunt chiar noi, se află și așa-zisul joc „puzzle” | Rebus, nr. 15, p. 9 |
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Ș T U V W X Y Z |
Orice comentarii, adăugiri,
sugestii sunt binevenite și le puteți trimite la: tavilis@yahoo.com
|
Pagină realizată și
întreținută de Dr. Octavian Laiu